مهندس صفیالله عبدی در گفتوگو با ایسنا، در مورد اجرای طرح کدگذاری شبکه معابر شهر تهران اظهار داشت: در دیماه سال ۱۳۹۴ شورای شهر مصوبهای مبنی بر الزام شهرداری تهران به ساماندهی تابلوهای هدایت مسیر و همچنین شمارهگذاری معابر شهر تهران داشت. برهمین اساس مطالعات کدگذاری تابلوهای شهر تهران را آغاز کردیم و پس از انجام مطالعات تطبیقی و همچنین استخراج دستورالعمل اجرایی، سندی در قالب نظام فنی و اجرایی تدوین شد که براساس آن ساماندهی تابلوهای راهنمای شهری در دستور کار قرار گرفت.
مهندس عبدی افزود: در مصوبه شورای شهر آمده بود که شهرداری تهران میبایست ساماندهی تابلوها و علائم راهنمای شهری و تابلوهای اطلاعرسانی در معابر شهر تهران را به گونهای طراحی کند که با سیستمهای رهیاب خودرویی همخوانی داشته باشد. همچنین می بایست شمارهگذاری بزرگراهها و خیابانهای سطح شهر در راستای آسانسازی تشخیص رانندگان در انتخاب خروجی بزرگراهها و شریانهای اصلی شهر ایجاد شود.
معاون اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهر تهران با بیان اینکه کدگذاری معابر شهر تهران بر مبنای یک نظام واحد منطبق با ساختار شهری تهران انجام شد، افزود: سهولت در آدرسدهی و رهیابی مسیر، حل مشکلات ناشی از به کارگیری نامهای یکسان، جلوگیری از تبعات منفی نام معابر از مهمترین فواید کدگذاری معابر است که فاز اول تابلوها نصب شده است و به مرور مابقی معابر جهت تسهیل تبادل اطلاعات شبکه معابر کدگذاری میشود.
عبدی در مورد جزییات تخصیص کد به معابر بزرگراهی و شریانی با بیان اینکه کدگذاری معابر بزرگراهی با اعداد دو رقمی و معابر شریانی با اعداد سه رقمی مشخص میشود، ادامه داد: در هر دو حالت عدد یگان کد، بیانگر شماره نوار است و معابر شمالی – جنوبی دارای کد فرد و معابر شرقی – غربی کد زوج دارند ...
معاون اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهر تهران افزود: با توجه به شبکه معابر و تشکیل نوارهای شمالی ـ جنوبی و شرقی و غربی نحوه کدگذاری معابر بزرگراهی اینگونه است که رقم دهگان از اعداد یک تا ۹ حرکت از شرق به غرب برای معابر شمالی – جنوبی و حرکت از شمال به جنوب برای معابر شرقی – غربی است و عدد یکان شماره نوار مربوطه اگر فرد باشد برای مسیرهای شمالی – جنوبی و اگر زوج باشد برای مسیرهای شرقی و غربی است.
او در مورد کدگذاری معابر شریانی توضیح داد: کد معابر شریانی سه رقمی است. در تعریف کد معابر شریانی رقم یکان که معمولا عددی بین ۱ تا ۹ باشد اگر فرد باشد مربوط به مسیر شمالی – جنوبی و اگر عدد زوج باشد مربوط به معابر شرقی – غربی است و دو رقم سمت چپ نیز که از عدد ۱۰ تا ۹۹ میباشد حرکت از شرق به غرب برای معابر شمالی – جنوبی و حرکت از شمال به جنوب برای معابر شرقی – غربی است و با علامت اختصار شمال (N)، جنوب(S)، شرق (E)و غرب (w)به زبان انگلیسی مشخص می شود.
معاون اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهر تهران گفت: دومین گام نگارش کد بر روی تابلوهای هدایت مسیر، طراحی لوگوست. لوگوی معابر بزرگراهی به صورت کپسولی و لوگوی معابر شریانی مستطیل شکل است و رنگ زمینه لوگو مطابق با رنگ زمینه تابلوهای هدایت مسیر در معابر مذکور است. (مانند تصویر ذیل)
او گفت: این کدها در تابلوهای شهری نصب میشود. نصب این اعداد به معنای حذف مسیرها که به فارسی نوشته شده نیست و این اعداد برای پیدا کردن مسیر در اپلیکیشنهای رهیاب، کاربرد بیشتری دارد.
معاون اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهر تهران ادامه داد: کدگذاری معابر براساس استانداردهای فنی انجام شده است و لازم است که این پروژه کدگذاری معابر بزرگراهی تکمیل شود تا بتواند شهروندان دسترسیی بهتری به معابر جمع و پخش کننده داشته باشد اما شهروندان نگران نباشند چراکه عبارات فارسی حذف نمی شود.
نظر شما